Az alkalmazottak teljesítményének értékelése és jutalmazása
Közeledünk az első félév végéhez, ezzel együtt a munkavállalók évközi értékeléséhez
Minden vezető tudja, hogy az alkalmazottak értékelése és jutalmazása alapvető fontosságú a vállalat számára. S hogy miért is olyan fontos? A teljesítmény értékelés hozzájárul a motiváltság növeléséhez, a produktívabb működéshez, valamint képes növelni a munkavállalói elkötelezettséget és az elégedettséget is. Erre az értékelésre sor kerülhet év közben is: az első félév lezárása jó apropó, hogy ezt elvégezzük.
Az értékelés mindenképpen legyen kiegyensúlyozott és objektív, ezzel segítünk megőrizni a munkavállalói bizalmat és elégedettséget. Ha a munkavállaló olyan munkakörnyezetben dolgozik, ahol rendszeres a visszajelzés, akkor lehetősége van megtudni, esetleg miben kell még fejlődnie, illetve mik azok a területek, ahol kiemelkedő teljesítményt nyújt. Ezek segítségével megmutatkozik számára a szakmai fejlődés és előrelépés lehetősége – ez pedig megkönnyíti a hosszú távú elköteleződést, illetve a munkavállaló hajlandó lehet akár további erőfeszítéseket tenni, és ha azt látja, hogy munkáját elismerik, akár magasabb fokozatra is kapcsol majd.
A munkahelyi elégedettség nem csak a jelenlegi munkavállalók szempontjából fontos: egy olyan vállalathoz, ahol értékelik az erőfeszítéseket és támogatják az előmenetelt, szívesebben csatlakoznak az új tehetségek, ami hosszú távon a márkaimázs erősödését is magával hozza.
Milyen módszerrel értékelhetünk?
Az, hogy milyen módon értékel egy vállalat, függhet a méretétől, a rájuk jellemző cégkultúrától vagy épp az értékelés által elérendő céloktól.
- A teljesítményértékelő beszélgetés a cégvezető és a munkavállaló között egy hagyományos módszer – ebben az esetben az elmúlt időszak teljesítményét veszik górcső alá, és új célokat határoznak meg.
- Az osztályozó, értékelő skálák felsorolják a teljesítmény kritériumait, és azok alapján értékelik a munkavállaló teljesítményszintjét. Könnyen kiértékelhető, viszont időnként az objektivitás csorbul az értékelés során.
- A 360 fokos értékelés során a munkavállalót minden oldalról vizsgálják: az önértékelés mellett a felettesek, az egy szinten lévő kollégák, valamint a beosztottak is elmondhatják vagy leírhatják a véleményüket.
Természetesen a fent említett példákon túl az értékelésnek ma már rengeteg módja ismert, ezek közül a cég- vagy a HR-vezető választja ki a számukra leginkább megfelelőt. Az azonban általánosan elmondható, hogy a jutalmazáshoz a szavakon túl más eszközökre is szükség van. Ahogy az értékelésnek, úgy a jutalmazásnak is számtalan módja létezik:
- Az elismerés lehet akár egy extra szabadnap, egy éttermi meghívás, egy tárgyi ajándék vagy épp béreket érintő jutalmazás, bónusz.
- Vannak munkavállalók, akik számára a rugalmas munkaidő vagy épp a távmunka lehetősége jelent előrelépést.
- De sok esetben motiválhatók a munkatársak bérletekkel (sport, színház stb.), utalványokkal, egészségmegőrzéssel kapcsolatos szolgáltatások biztosításával.
Válaszd a profikat, ha jutalmazásról van szó!
A HR-eseknek és a cégvezetőknek érdemes ismerniük a piacon elérhető megoldásokat, hogy a saját cégükön belük a legjobb megoldást választhassák munkavállalóiknak, és adott esetben kombinálhassák is ezeket az eszközöket.
Az FDB Incentive ebben szeretne segítséget nyújtani: az általunk kínált szolgáltatások és ajándékozási megoldások között könnyen megtalálhatók azok a személyre szabható ajándékozási lehetőségek, amik növelik a motivációt, elégedettséget és elkötelezettséget.
Bővebb információ a Feldoboxról: www.feldobox.hu
Linkedin: www.linkedin.com/company/fdb-incentive
Facebook: https://www.facebook.com/FDBIncentive
Ha érdeklik ösztönző megoldásaink, kérjen cégére szabott ajánlatot!
FDB Kft. 2024.06 – Konrád Péter (Kereskedelmi és Marketing Vezető)